ספורט
כללי פנאי תזונה ואורח חיים

מה מאמן כושר אישי יעשה איתכם בקרוספיט?

תכנית אימונים מטורפת לחלוטין כבשה את ישראל בשנים האחרונות – קרוספיט. בהתחלה רק מתי מעט, קבוצת משוגעים לדבר, קפצו על חבלים, הפכו צמיגים והרימו משקלים כבדים לאללה, אבל היום כולם, גברים ונשים, מיחידות מובחרות במשטרה ובצבא ועד נשים בהיריון וחולי לב, יוצאים מחדרי הכושר ומתאמנים במתחמי הקרוספיט, לרוב בקבוצה ביחד עם מאמן כושר אישי שלא נותן לאף אחד להתייאש.

מהצד זה נראה כמו ספורט שרק אנשים עם כושר גופני של נינג'ות יכולים לעשות – כל מיני תרגילים מסובכים ומורכבים שלוחמי יחידות מובחרות יכולים לבצע לאחר סדרת אימונים קשה. אולם מסתבר שזה ספורט שפונה לכולם ומובנה כך שכל אחד יכול להשתלב בהתאם ליכולותיו ההתחלתיות.

את שיטת אימון הקרוספיט פיתחו גרג ולורן גלסמן אי שם בשנת 1995 בקלאב אימונים קטן בסנטה קרוז שבקליפורניה. בשנת 2003 הם העלו לרשת אתר רשמי של התכנית ופתאום קם לו טרנד של מועדונים נוספים שדוגלים בשיטת האימון הזו. גל נוסף של אנשים החלו להתאמן באופן פרטי בביתם עם מאמן כושר אישי. לפני כמה שנים השיטה הגיעה גם לישראל וכבשה את קהל המתאמנים.

כושר

קרוספיט – לאימון מגוון ויעיל יותר

מטרת הקרוספיט להעניק למתאמן יכולות גופניות מגוונות ככל הניתן. התכנית בנויה באופן הדרגתי ולמעשה הולמת כל אדם עם נחישות להצלחה, בלי כל צורך בניסיון קודם בספורט. גם אנשים מבוגרים וגם אנשים צעירים, גם בריאים וגם חולים, יכולים להתאמן ולפתח את עצמם. המשקלים והעצימות של המכשירים משתנים בהתאם ליכולות הגופניות של המתאמן תוך התאמה אישית של המאמן.

מדובר באימון מאוד מגוון ואינטנסיבי שמורכב ממכשירים וציוד מזירת הרמת המשקולות, התעמלות מכשירים והתעמלות קרקע. לעומת ענפי ספורט אחרים שעוסקים בפיתוח הגוף, בקרוספיט המיקוד הוא על פיתוח כושר גופני ברמה הכי גבוהה שניתן. במהלך האימון המתאמנים עושים מגוון רחב של תרגילים מסוגים שונים ומשונים – מרימים משקולות, עושים עליות מתח, מטילים קטלבלס, קופצים בחבל, עושים עמידות ידיים, מטילים כדורי כוח ואפילו הופכים צמיגים של משאיות. כל האימון נעשה במסגרת קבוצתית ובליווי מאמן כושר אישי ששם לב שכולם עושים את התרגילים בצורה נכונה ומנצלים את האנרגיה המקסימלית שלהם. חלק מעדיפים להתאמן בבית באופן פרטי, אבל למרכיב הקבוצתי התומך יש השפעה חזקה מאוד על שיפור הביצועים.

עם הזמן הקרוספיט אומץ בחום כספורט מרכזי גם על ידי אקדמיות לשוטרים, יחידות ימ"מ, יחידות מיוחדות של הצבא, יחידות כיבוי והצלה, מתאמנים אלופים באמנויות לחימה וספורטאי עלית ברחבי תבל. אם לא דיי בזאת, במדינות רבות כולל בישראל מתקיימת מדי שנה אליפות קרוספיט ארצית להכרזה על הגבר והאישה החזקים ביותר בארץ. הזוכים עולים שלב להשתתפות באליפות העולם שמתקיימת בקליפורניה.

זר לא יבין איך אנשים שונים כל כך ביכולותיהם מצליחים להתאמן בקרוספיט ולהגיע לביצועים המרשימים. ככל הנראה, צריך לנסות ולגלות זאת לבד.

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.