משחקי מחשב
טכנולוגיה כללי מחשבים ואינטרנט פנאי

שוברים מיתוסים על משחקי מחשב

נראה שיש פער אדיר בין תפיסת הציבור את משחקי המחשב לבין מה שמחקרים מראים הלכה למעשה. בכתבה הבאה ננסה לעשות סדר ולהפריד בין המיתוסים השגויים שהשתרשו בחברה לבין מה שקורה במציאות.

מיתוס מספר 1# – מאז שמשחקי המחשב הפכו לכל כך זמינים החלה מגיפה של אלימות בקרב בני הנוער.

מחקרים הראו באופן ברור שאנשים שנכלאו עקב פשיעה אלימה בילו פחות שעות מול המחשב ביחס לאוכלוסיה הכללית. אפשר לומר שזה נכון שעבריינים צעירים כגון אלו שהיינו עדים להם בשנים האחרונות שנכנסו לבית הספר, לתיכון או לבית הקולנוע על מנת להרוג היו גיימרים אך רוב הצעירים הם רק גיימרים ורק גיימרים, הם אינם יוצאים לעולם האמיתי לבצע פשעים ואינם נחשבים לאנטי סוציאליים. 90% מהצעירים הבנים נוהגים לשחק במשחקי מחשב ולפחות 40% מהבנות משחקות אף הן, ולא הן לא משחקות רק במשחקי בנות, כי אם באותם המשחקים שגם בנים משחקים. חוקרים הראו שהטריגר למעשי אלימות בקרב בני נוער הוא לא תוצר של משחקי מחשב כי אם תוצאה של אי יציבות נפשית ואיכות חייהם של הצעירים בבית.

מיתוס מספר 2# – ילדים הם קהל היעד העיקרי של חברות משחקי המחשב.

זה יהיה נכון לומר שרוב הילדים בעולם המערבי משחקים משחקי מחשב, אך רוב משאבי השיווק השתנו והועברו לקהל אנשים מבוגרים יותר. מדוע? חברות משחקי המחשב יודעות שהמבוגרים של היום הם הדור הראשון של שחקני משחקי הוידאו, ולמרות שהם התבגרו בגילם הכרונולוגי הם עדיין צרכנים חשובים ובעלי יכולת קניה גדול יותר. לכן מאמצי השיווק, הפרסום והמחשבה בפיתוח המשחקים מופנים היום דווקא אל ליבם וכיסם של הדור החלוצי, המבוגר יותר. לא מאמינים? 62% ממשחקי הקונסולות ומשחקי המחשב מיועדים לבני 18 ומעלה.

מיתוס מספר 3# – בנות צפויות להפגין פחות אלימות כי הן או לא משחקות במחשב או משחקות משחקי בנות מעודנים.

מבחינה היסטורית, שוק משחקי הוידאו נשלט באופן כמעט מוחלט על ידי גברים. אך בעשורים האחרונים אין לנתון הזה קשר למציאות. אחוז הנשים אשר משחקות במשחקי מחשב, משחקי בנים או משחקי בנות, עולה בהתמדה. מחקרים אחרונים שנערכו מראים שיש יתרון מספרי לבנות בכל מה שנוגע למשחקי מחשב מבוססי אינטרנט. יתרה מכך, באמצע שנות ה-90, למשל, פותחו משחקי בנות רבים, שנשענו על ההנחה שמשחקי מחשב לבנות מחזקים את יכולות האוריינות שלהן.

מיתוס מספר 4# – משחקי מחשב מנטרלים רגישות.

את המיתוס הזה שברו מספר מחקרים קלאסיים על התנהגותם של קופים. החוקרים הראו שאפילו קופים מבצעים הבחנות ברורות בין לחימה בפועל לבין לחימת משחק. בלחימת משחק הם מפגינים הנאה וכיף. חוקר ידוע בשם אריק צימרמן הראה שמשחקי מחשב מאפשרים לגיימרים להביא לידי ביטוי את רגשותיהם ולתעל דחפים (סובלימציה). עם זאת, ילד שמגיב למשחקי מחשב באותו האופן שבו הוא מגיב אירועים בעולם האמיתי יכול לבשר על בעיות נפשיות ורגשיות שדורשות טיפול מקצועי.

 

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *