ציורי קיר לבתי ספר - בית ספר עליות
כללי

ציור קיר של אובמה? לא בבית ספרנו!

סערה שמתחוללת בימים אלה בבית הספר האמריקאי South Arbor Charter הגיעה עד לידיעתו של נשיא ארצות הברית, שייתכן ואפילו נעלב ממנה. במשך שנים פסעו התלמידים מדי בוקר בדרכם לכיתות ב"מסדרון הגיבורים" שמציג ציורי קיר של האסטרונאוטים ממעבורת החלל קולומביה, האם תרזה, בטסי רוז ואלברט איינשטיין.

כעת ההורים בבית הספר זועמים לאחר שבוקר אחד הילדים הגיעו לבית ספר וגילו כי כל הדמויות ב"מסדרון הגיבורים" הוחלפו – עכשיו מצוירים שם הנשיא אובמה, סטיב ג'ובס, אופרה ווינפרי, וולט דיסני וג'יי.קיי רולינג. "עכשיו זה מסדרון של סלבס", הם צעקו מול משרד המנהל שעומד מאחורי השינוי הזה.

בבית הספר השתמרה במשך השנים מסורת לעבוד עם אמני ציורי קיר, שאחת לתקופה החליפו את הדמויות הגדולות במסדרון. בעבר צוירו שם מנהיגים כמו גנדי, מלכים ומדענים שונים, כמו גלילאו ואיינשטיין. השילוב של נשיא ארצות הברית עם מגישת תכניות טוק שואוז הדליק את חמתם של ההורים. אחרים התקוממו כיצד מחוות זיכרון לאסטרונאוטים הוחלפה בנשיא אובמה. ובכל מקרה, אף אחד לא ממש אהב את הרעיון של שאובמה זוכה לציור קיר בבית הספר של הילד שלו.

מנהל בית הספר, לעומת זאת, לא מבין על מה כל המהומה. "הציורים האלה מעבירים הכי טוב את הרעיון מה הופך אדם לגיבור", הוא הסביר לחדשות פוקס. "אם יש לך כישרון, זה עדיין לא הופך אותך לגיבור, גם אם אתה מדען או אסטרונאוט מוכשר. רציתי להביא לתלמידים דוגמאות לאנשים שלקחו סיכון בחיים, ואפילו הקריבו את חייהם, כדי שהחברה שלנו תהיה מקום טוב יותר". דבריו של המנהל נשמעים חשובים וחכמים, אבל כיצד כותבת ספרי "הארי פוטר" או יוצר סרטים מצוירים הקריבו את חייהם בשביל שהחיים שלנו יהיו יפים יותר?

בית הספר אף שכר דוברת שתעמוד מול כל כלי התקשורת שהתייצבו מול שערי בית הספר ודרשו הסברים. על ג'יי קיי רולינג היא אמרה כי היא מייצגת את חוכמת הילדים. סטיב ג'ובס? יושרת הילדים (WTF, כן?), אופרה? חמלה, כמובן. וולט דיסני? אומץ. ומה לגבי אובמה? הוא פשוט דמות חיובית ומעודדת.

אף אחד לא השתכנע מהנימוקים הללו ויש כבר הצעות חלופיות – לצייר חיילים שנלחמים באפגניסטן ואת השוטרים שמתו ב-11.09. העובדה שכלי התקשורת בכלל מתעסקים עם בית ספר אחד קטן ושקריאות מחאה כאלה נשמעות דווקא בארצות הברית – מעצמת הפופ והסלבס העולמית – כל זה מעיד שעובר משהו על האמריקאים. משהו שקצת, אבל ממש רק קצת, מזכיר את מה שעובר עלינו בישראל כבר הרבה שנים. אנחנו מצדנו יכולים להשתעשע במחשבה מה היה קורה אם ציור קיר של ביבי היה מתנוסס על קירותיו של אחד מבתי הספר היסודיים.

מוזמנים לאתר של אבי בליטשטיין, לצפות בשלל ציורי קיר לבתי ספר וגני ילדים ברחבי הארץ, יפים וחינוכיים כאחד.

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.