טבעונות במזון תינוקות

טרנד הטבעונות שנכנס בשנתיים האחרונות להילוך גבוה בקרב הצעירים בישראל גרם לשינוי תפיסתי עמוק בחשיבה אודות מזון, קירבה לטבע וייצור ידידותי יותר של מזון המתחשב גם בסביבה. בהמשך לתפיסה הוליסטית זו אודות מזון המחובר יותר לטבע, הורים רבים שאימצו את דרך החיים הטבעונית, מעוניינים להנחיל אותה גם לילדיהם, מה שמעלה שאלות רבות אודות כמה בריא לתת לילדים צעירים ותינוקות אוכל טבעוני והיכן עובר קו הגבול בין הרגלתם למזון מסוג מסויים לבין סיכון בריאותם. במאמר זה נעסוק בסוגיות אלו על קצה המזלג וניתן לכם מספר נקודות למחשבה.

הנקה-  המזון הטבעי והבריא ביותר לתינוקות שרק נולדו

נתחיל בראשית החיים של התינוקות הרכים- מיד לאחר הלידה. התינוק הטרי נולד עם מערכת עיכול שאינה מפותחת ועם גדילתו והתפתחותו של הילד היא נבנית ומתייצבת באופן ספציפי ומייצבת את יכולתה לפרק סוגי מזון שונים. בתור התחלה, המזון המומלץ ביותר לתינוקות הוא חלב אם. אם מדובר באם שמקפידה על אכילת אוכל טבעוני, מומלץ להקפיד גם צריכת חלבון נאותה ומאכלים המכילים ויטמינים וסיבים תזונתיים כדי להביא לכך שחלב האם יהיה עשיר ויכיל את כל חומרי המזון החשובים להתפתחות הילד. חלב האם למעשה מכיל מרכיבים המשתנים באופן טבעי עם התפתחות הילד כך שהוא יקבל כל מה שהוא זקוק לו דרך צורת הזנה זו. גם בקרב טבעונים, וגם בקרב מי שניזונים מכל סוגי המזון, נושא חלב האם הוא קונצנזוס מבחינת איכותו. אולם, הוויכוח מתחיל כאשר מדובר במי שמתקשה להניק וזקוקה לתמ"ל.

הבעייתיות שבתמ"ל ומרכיביו

תמ"ל- או בשמה המלא תערובת מזון לתינוקות היא מזון תינוקות המיועד לתינוקות עד גיל חצי שנה.  נהוג להשתמש במוצר זה כאשר קיימות בעיות בהנקה או שהאם כלל אינה יכולה להניק. עיקר הטענות של טבעוניים כנגד תמ"ל טמון בעובדה שהחלב בו משתמשים במוצר, הינה אבקת חלב מיובשת המבוססת על חלב פרה. הפרות מהן נלקח החלב עבור אבקות החלב, הן פרות הלוקחות חלק בתעשיית המזון ומכאן שהחלב, לטענתם, מכיל הורמונים ותרופות שונות לרבות אנטיביוטיקה. כל אלו,   נטמעים בחלב המיובש ולאחר מכן מצויים בתמ"ל שניתן לתינוק. חברות המזון לתינוקות טוענות כנגד כך, כי הן מקפידות לבדוק את מרכיבי החלב ולדאוג כי יהיה נקי ממרכיבים אלו. היות ובינתיים אין ממצאי מחקרים חד משמעיים בנושא, הוויכוח נמשך….

טבעונות במזון תינוקות

אבל יש גם תחליפי חלב שאינם מבוססים על חלב…

לצד תחליפי החלב "הרגילים", קיימים בשוק כיום גם תחליפי חלב דלי לקטוז, או כאלו המבוססים על סויה. אלו לפי התווית חברות המזון לתינוקות, מיועדים אך ורק לתינוקות שרגישים ללקטוז או סובלים מחוסר יכולת לעכל חלב.  גם לפי המלצות משרד הבריאות, אין לתת תחליפי חלב שאינם מבוססי חלב אלא אם נרשמה לכך התוויה ברורה מן הרופא המטפל בילד. היות וקיבתו של הפעוט הנולד אינה מפותחת דיו ואינה עדיין מורגלת בעיכול של חומרי מזון מורכבים, מומלץ שלא לקנות על פי דעה עצמאית את התמ"לים המובססים על סויה ולהתייעץ מבעוד מועד עם הרופא לגבי מעבר לסוג מזון זה. בכל מקרה מבחינת ניירות העמדה הרשמיים ברחבי העולם, לא נמצא סיכון משמעותי בצריכת תמ"ל על בסיס סויה לעומת תמ"ל על בסיס חלב פרה אלא אם בתינוק נמצאו בעיות תפקודיות מולדות  (מעבר למקובל להתפתחות מערכת העיכול באותו גיל) במערכת העיכול. אך כן מודגש כי אין לתת לתינוק חלב המבוסס על חלב קוקוס, חלב סויה או חלב אורז מועשירם בוטימינים חיצוניים שכן אלו אינם מספקים דיים את צרכי הגדילה של התינוק.

המאמר נכתב בשת"פ עם חברת מטרנה- יצרנית מוצרי אוכל לתינוקות