רשלנות רפואית
כללי משפחה

מהו תפקידו של עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית?

כאשר אנחנו ניגשים לקבלת טיפול רפואי, אנחנו מצפים לתוצאות טובות ולשיפור במצבנו הבריאותי. אלא שלעיתים אותו טיפול או הליך רפואי עלול לגרום לנו לנזק. זאת כתוצאה מהתנהלות שגויה של הצוות הרפואי, חוסר זהירות ורשלנות. אם חוויתם נזק כתוצאה מטיפול רפואי, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית. עורך הדין יפעל על מנת שתקבלו את מלוא הפיצויים המגיעים לכם בגין הנזק שנגרם לכם.

הוכחת קיומה של רשלנות רפואית

דו״ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת משנת 2017, מצביע על כך ש-48 אחוז מתביעות הרשלנות הרפואית נפסקות לטובת התובעים. זה נתון מעודד עבור התובעים, אך חשוב לדעת שהוכחת רשלנות רפואית היא מורכבת ולכן מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין. עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית נדרש להוכיח כי אכן מדובר ברשלנות רפואית, ולא בטעות שכל רופא סביר אחר עלול היה לבצע אותה.

חובת זהירות

הוכחת קיומה של רשלנות רפואית

בראש ובראשונה על עורך הדין להראות כי לרופא הייתה חובת זהירות כלפי המטופל. ישנם שני סוגים של חובת זהירות – חובת זהירות מושגית וחובת זהירות קונקרטית.

חובת זהירות מושגית קובעת שלרופא ישנה חובת זהירות כללית כלפי המטופל, כלומר שעליו לפעול בצורה תקינה ובהתאם לידע המקצועי והנהלים הרפואיים. כיום מצופה מכל רופא לחובת זהירות כלפי מטופליו.

חובת הזהירות קונקרטית מתייחסת לנזק המסוים שנגרם למטופל. היא נבחנת באמצעות ״מבחן הציפיות״ – האם רופא סביר אחר היה יכול וצריך לצפות את הנזק שנגרם למטופל כתוצאה מביצוע ההליך הרפואי. מבחן נוסף שבודק את רמת הזהירות הוא ״מבחן רמת הסיכון״ בה נבדקת ההסתברות והחומרה ליצירת הסיכון. ישנם כמובן סיכונים שאי אפשר היה לצפות אותם, ובמקרה כזה בית המשפט לא מטיל חובת זהירות קונקרטית.

התרשלות

על עורך הדין להוכיח כי פעולותיו של הרופא חרגו מסטנדרט ההתנהגות המצופה שרופא סביר אחר לא היה חורג ממנו. כלומר, שרופא סביר אחר לא היה גורם לנזק אותו גרם הרופא הנתבע. רופאים כמובן עלולים לטעות, ולכן יש לבדוק האם הרופא ביצע את עבודתו ככל יכולתו ולפי מיטב כישוריו והידע המקצועי שלו. במקרה כזה, הדבר ייחשב כטעות ולא כרשלנות.

נזק

עורך דין לרשלנות רפואית צריך להוכיח כי ללקוח שלו אכן נגרם נזק ממשי. נזק מוגדר בפקודת הנזיקין כ״"אובדן חיים, נכס, נוחות, רווחה גופנית או שם-טוב, או חיסור מהם, וכל אובדן או חיסור כיוצאים באלה.״ כאשר הנפגע חווה נזק קל מאוד, הוא עתיד לקבל פיצויים נמוכים מאוד. ולכן כדאי לשקול האם משתלם להגיש תביעה במקרה כזה.

קשר סיבתי

עורך דין לרשלנות רפואית

יש להוכיח קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לנפגע לבין התנהגותו של הרופא או הצוות הרפואי. המטרה היא לייחס אחריות של הרופא לגרימת הנזק. הקשר הסיבתי מורכב מסיבות עובדתיות וסיבות משפטיות – סיבות עובדתיות נבחנות לפי מבחן ״אלמלא״ – אלמלא הרופא היה מבצע את אותה פעולה במטופל, לא היה נגרם הנזק. סיבות משפטיות בודקות את שאלת האחריות המשפטית של הנתבע לאותו נזק.

בניית התיק

על מנת להוכיח שאכן הייתה הרשלנות הרפואית, על עורך הדין לבחון היטב את המקרה של הנפגע. עליו לבדוק מקרים דומים שקרו בעבר, כיצד בית המשפט התייחס אליהם ומהו גובה הפיצוי שהתובע קיבל. עורך הדין אוסף את כל החומר הרפואי הקשור למקרה של הנפגע, ופונה למומחה רפואי לצורך קבלת חוות דעת. חוות דעתו של המומחה הרפואי, עשויה להצביע על קיומה של רשלנות רפואית שכתוצאה ממנה נגרם נזק לתובע. 

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *