ויראלי חדשות ואקטואליה טכנולוגיה כללי מחשבים ואינטרנט

כמה עובדות שלא ידעתם על המצאת הבלוג

אנחנו בשנת 2020 ונראה כי עדיין יש בינינו אנשים שלא מבינים כל כך מהו בלוג. הם שמעו על בלוגים, הם אולי גלשו וקראו פוסטים בבלוגים, אבל הם לא מצליחים להבין לעומק את מהותו של בלוג. בדיוק עבור אנשים אלו החלטתי לכתוב את הכתבה הבאה, בה אסביר בפרוטרוט מה הם בלוגים, מתי הם הגיחו אל חיינו ומהם ההבדלים בין בלוגים לבין אתרי אינטרנט.

נתחיל עם הבייסיק, הגדרת המונח 'בלוג'

המילה "Blog" היא הלחם (מלשון: הלחמה) של 2 מילים .Web+Log ההגדרה המילונית "היבשה" גורסת כי בלוגים הם בעצם פרסומים קבועים וכרונולוגיים של תוכן וקישורים באינטרנט.
אבל במציאות בלוג הוא הרבה יותר מזה.

  • בלוג הוא מעין יומן או ג'ורנל המבוסס על פלטפורמה אינטרנטית.
  • התוכן בבלוגים יכול להיות טקסט, תמונה, וידאו, ממים, גיפים ועוד והוא יכול לשמש אנשים פרטיים כמו גם גופים, מוסדות, ארגונים, חברות ועסקים.
  • בלוג יכול להיות מוצג לקהל הרחב או לקבוצה מסוימת של אנשים.
  • ניתן לצקת אל הבלוג תכנים אישיים ופרטיים ו/או תכנים אינפורמטיביים, מסחריים ופרסומיים. בלוג יכול להיות מקושר לאתר אינטרנט אך הוא גם יכול להיות עצמאי לחלוטין.
  • את תוכן הבלוג ניתן להציג בצורה כרונולוגית, לפי תאריכים עוקבים, אך הוא גם יכול להיות לא כרונולוגי – זה תלוי ביכולות של פלטפורמת הבלוגים וברצונו של בעליו.

ההיסטוריה של בלוגים על קצה המזלג

בלוגים התפתחו כבר במחצית שנות ה-90 של המאה ועשרים. אז, כבר היו אתרי אינטרנט בבעלות חברות, גופים ואנשים פרטיים אבל הם לא התאימו לפרסום תכנים פרטיים. התפעול של אתרי האינטרנט היה מורכב בשנים אלו והיה צורך לדעת לפחות HTML בסיסי כדי לבנות ולתחזק אתר אינטרנט.

ככל שהזמן עבר החלו לפתח מערכות ניהול תוכן עבור אתרי אינטרנט. מערכות ניהול תוכן אלו אפשרו לאנשים שאין להם ידע טכנולוגי לפתוח ולתחזק אתר אינטרנט בעצמם – והם הפכו את תהליך ניהול האתר להרבה יותר נגיש ונוח.

בשנת 1999 פלטפורמת הבלוגים Blogger הושקה לראשונה, בשנת 2003 הפלטפורמה נרכשה על ידי חברת גוגל. באותה השנה בדיוק, במאי 2003, וורדפרס השיקה את הגרסה הראשונה שלה לבלוגים. נכון להיום, שליש מאתרי האינטרנט והבלוגים בעולם מבוססי פלטפורמת וורדפרס.

תחילה בלוגים שימשו אנשים פרטיים שרצו לחלוק מחשבות, חוויות, הגיגים, יצירות אישיות וכו'. אט אט גם חברות ועסקים החלו להשיק בלוגים לצרכים מסחריים. בשלב זה בלוגים כבר הפכו לכלי פרסום לכל דבר ועניין והם היוו מעין 'אלטר-אגו' של חברות, פרטיים, מוסדות וגופים – כלומר הפכו למקום שבו ניתן לתקשר עם לקוחות/קהל/קהילה באופן פתוח יותר ופחות פורמלי.

עריכת כותרת לפוסט במערכת וורדפרס

עושים סדר: מה ההבדל בין אתרי אינטרנט לבין בלוגים?

יש כמה הבדלים בסיסיים בין בלוגים לבין אתרי אינטרנט, בין היתר ניתן למנות את ההבדלים הבאים:

  • טון ושפה – השפה שבה כותבים בלוג היא משוחררת יותר, זורמת יותר, אנושית יותר, והטון יותר אישי. בעוד שבאתרי אינטרנט השפה היא יותר פורמלית והלשון יותר מקצועית וסמכותית.
  • תגובות – במרבית הבלוגים ניתן לאפשר תגובות גולשים לפוסטים ורבים מבעלי הבלוגים אכן מאפשרים זאת. לעומת זאת, אתרי אינטרנט הם פחות אינטראקטיביים ולא ניתן להשאיר תגובות בעמודי האתר. יחד עם זאת, יש לא מעט אתרים עם עמודים דינמיים שבהם כן ניתן להשאיר תגובות גולשים.
  • תכיפות עדכוני התוכן – בלוג הוא דינמי, מעשירים אותו בתוכן חדש בתכיפות גבוהה יותר מזו של אתר אינטרנט. אתר הוא לרוב סטטי.
  • עמודי אינטרנט – בבלוג יוצרים פוסטים (Post) בעוד שבאתר אינטרנט יוצרים עמודים (Pages).
  • תצוגה לגולשים – בבלוגים הפוסטים נכנסים לארכיון ונשמרים שם לפי תאריך, מחברים, תגיות, קטגוריות וקטגוריות משנה באופן אוטומטי. באתרי אינטרנט לרוב אין ארכיון וכל דפי האתר פרושים ומוצגים לגולשים באופן רוחבי שאינו כרונולוגי.
  • מטרות – אתרי אינטרנט נועדו למכור מוצרים ושירותים באופן ישיר, בעוד שהמטרות של בלוגים הן ליצור מעורבות, דיאלוג, שיחה ואינטראקציה דרך תכנים כיפיים, תוכן מעשיר, העברת מידע, בנית קהילה, חינוך ועוד.
  • כמות תוכן – על פי רוב בלוגים יהיו עשירים יותר בתוכן, שכן הם מתעדכנים באופן תכוף יותר מאתרי אינטרנט.
  • ויראליות – לפוסטים בבלוגים יש יותר סיכוי להפוך לוויראליים בהשוואה לעמודי אתר אינטרנט. זאת מאחר שהתוכן בבלוגים הוא עדכני יותר, משוחרר יותר ובלתי פורמלי.

נראה כי בלוגים ואתרי אינטרנט, גם אם הם מוקמים על אותה פלטפורמה בדיוק, שונים במהותם. הם משרתים מטרות שונות ומניבים תוצאות שונות. אני סבורה שלא צריך לוותר על אף אחד מהם ושעסקים, בכל סדר גודל, ששואפים להצליח ולבלוט ברשת צריכים לתחזק ולנהל במקביל גם אתר אינטרנט וגם בלוג.

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *