אופניים חשמליים
כללי

אופניים חשמליים: הגודל כן קובע!

אי אפשר להתעלם מהתופעה; אופניים חשמליים מתחילים להוות כלי תחבורה נפוץ הן בישראל והן בעולם כולו. יש עליה מתמדת בביקושים לאופניים חשמליים, ואחרי רכיבה טובה אחת, תבינו גם אתם מדוע הם הופכים לכלי כל כך פופולרי ברחובות ערינו. ילדים, נוער ומבוגרים נהנים מחוויית הרכיבה הייחודית, רק נוצר הרושם שהרוכבים מדוושים מהר יותר מגלגלי החוק.

אין ספק שבישראל יש רוכבים רבים וגם ניכר שיש ניסיון אמיתי להסדיר את התקנות והחוקים לרכיבה בטוחה. הנה, רק לאחרונה התבשרנו שעומדים להגביל את גיל הרוכבים על אופניים חשמליים. בחודש האחרון (מרץ, 2016) החליטה ועדת הכלכלה להגביל את גילם של הרוכבים לגיל 16 ומעלה. חוק שככל הנראה יכנס לתוקפו כבר באפריל 2016. יש לציין שכמה שעות לאחר קבלת החלטה זו במסדרונות הכנסת התבשרנו על שתי תאונות קשות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. תאונות אלו, בעיתוי הזה, רק מוכיחות עד כמה דרושה תקינה וחקיקה, ועוד איזו דרך ארוכה לפנינו… שכן לא רק גיל הרוכבים דורש התייחסות. יש עוד היבטים בטיחותיים שראוי לעגן בחקיקה, ואחד החשובים שבהם הוא גודלם או משקלם הכולל של האופניים.

העולם עובר לאופניים קלים.

סינגפור, למשל, נמצאת כמה צעדים לפנינו בכל מה שנוגע לתקינת אופניים חשמליים וכדאי להתבונן בתקנות שחוקקו שם וללמוד.

ה-LTA (The Land Transport Authority) הסינגפורי הכריז ב15- בנובמבר 2015 על הידוק רגולציית הרכיבה במדינה. בראש ובראשונה קבע ה-LTA כי על האופניים החשמליים להיות במשקל של עד 20 קילוגרם בלבד!. סינגפור נותנת אורכה של שנה ליצרנים על מנת שיוכלו "להתארגן" כדי לעמוד בדרישות החוק החדשות.

מה עומד מאחורי חוק זה אתם בוודאי שואלים את עצמכם?!  ובכן, מחשבה רבה והגיון בריא, ואני אסביר: ככל שהאופניים קלים יותר מרחק הבלימה שלהן מתקצר, ובכך מקטין את הסיכוי לתאונה. יתרה מכך, במידה, ולא עלינו, תתרחש תאונה הנזק של אופניים קלים יהיה קטן מבמקרה של תאונה עם אופניים כבדים יותר.

ומה קורה באיחוד האירופי? נכון לסוף שנת 2014 הגבלת המשקל הכולל של אופניים חשמליים עומדת על בין 35 ק"ג לבין 40 ק"ג. כלומר, אירופה אולי מתחילה להבין את הקשר בין בטיחות לבין משקל האופניים, אך גם לה, כמו לנו בישראל, יש מה ללמוד מסינגפור.

וכמה נשלם עבור אופניים בטיחותיים?

נראה שאט אט העולם מבין שהאופניים החשמליים שהם גם כבדים פי שתיים מאופניים רגילים וגם נוסעים מהר יותר – חושפים את הן הרוכב והן את הולכי הרגל לתאונות וסיכונים חמורים. בשל כך, התקינה הופכת ליותר ויותר מחמירה. בסינגפור, כאמור, זו כבר עובדה בשטח. החל מחודש פברואר 2016 אסור לאופניים חשמליים, לרבות מנוע וסוללה, לשקול מעל 20 קילוגרמים.

אולם אליה וקוץ בה; כ- 98% מכלל האופניים החשמליים בעולם שמשקלם מתחת ל-20 קילוגרמים יעלו לנו 2,000 דולרים או אפילו 3,000 דולרים. מה עושים? מחפשים פתרונות אלטרנטיביים ובטיחותיים. אחת האפשרויות שעומדות לפנינו היא רכישת 'במבובייק' – אופניים חשמליים העשויים משלדת במבוק.

משקלם הכולל של אופני במבוק ביחד עם המנוע והסוללה הוא כ-15 קילוגרמים!!!  ויש להם עוד יתרונות רבים נוספים, ביניהם: ידידותיות לסביבה, צריכת סוללה הקטנה פי 4 מזו של אופניים חשמליים בעלי שלדת מתכת (הסוללה כ-8.8 אמפר/שעה, כשהאופניים צורכים בממוצע 2 אמפר/שעה בלבד), טווח נסיעה מינימלי כפול מזה של אופניים חשמליים בעלי שלדת מתכת (כ-40-50 קילומטר מינימום), גמישות שלדה, כושר עמידות במכות ושריטות ועוד.

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.