משה
חדשות ואקטואליה משפחה פנאי

פרשת השבוע – קסמה אז והיום

יש לא מעט דברים שאני מוצאת בהם קסם וייחוד בכל הנוגע לדבר הזה, שנקרא "פרשת השבוע". אני מניחה שקצרה היריעה מכדי שאוכל למנות את כולם, אבל אנסה להביא כאן כמה מהדברים שכן מעלים בי הרהור ומחשבה ונחמד לדון בהם, בהקשר של המנהג היפה הזה שבו מדי שבוע, ביום שבת, קוראים פרשה אחת מהתורה – מה שהתחיל לפני מאות שנים בישראל ובתפוצות ונמשך עד היום לאחר מיני גלגולים ומסורות שונות.

אז מהי בכלל, פרשת השבוע? למען הסדר הטוב של הדברים, על אף שאני בטוחה שכולם יודעים, ניתן רקע קצר שמבהיר בקצרה את העניין – פרשת השבוע היא בעצם חלק קטן, אחד מתוך 54 חלקים קצרים אשר אליהם מחולקים חמשת חומשי תורה. כלומר, התורה כולה. בפשטות – על מנת שנוכל לשוב ולקרוא את התורה כולה, בהנאה ובאופן עקבי ורציף, היא חולקה לפרשות קצרות הנקראות מדי שבוע.

כמו שאני אוהבת לחשוב על זה, כדי להצליח להתמיד במשהו, יש להתאים את גודל המשקולת. לקרוא את התורה כולה שוב ושוב עלול להרגיש קשה או מאיים. אך אם קוראים חלק קטן מדי שבוע, לא רק שהמשימה הופכת קלה, אפשרית ונעימה מאוד, אלא גם נוצרים מתוך כך עוד דברים יפים.

תפילה

פרשת השבוע והחלק החשוב שלה בחיים שלנו

סיבה נוספת לאהבה שלי את המנהג הזה ולמה הוא כל כך מיוחד בעיניי, היא שמלבד הרעיון עצמו, של השארת התורה קרובה לליבנו בכל יום, כך שתלווה אותנו ואת הווייתנו ואת חיינו לאורכם ולא תהיה עוד ספר המעלה אבק ונשכח על המדף – יש יופי ותועלת נוספים בחלוקה הזו למקטעים. כל שבוע מקבל אופי מסוים פתאום, רקע, עלילה, שיוך.

אף שנה היא לא בדיוק כמו קודמתה, החלוקה מעט משתנה, וממש ככה גם החיים והמאורעות הקורים אותנו והצורה שבה פרשת השבוע משתלבת בחיינו בכל שבוע מחדש, כל שנה מחדש, באופן מעניין ומפתיע. אותה חלוקה לפרשות, שמקלה על הקריאה ומשאירה את התורה קרוב ללוח ליבנו, היא גם מה שמאפשר להנגיש אותה לכולם. יותר נוח וזמין ואפשרי לאוכלוסייה כולה לחיות לאור התורה באופן הזה.

פרשות השבוע עברה תמורות רבות, מסורות שונות ונוהגים רבים. בעבר, נקראה הפרשה רק בחגים ומועדים. בעבר גם לא תמיד הייתה מגבלת זמן, כלומר סיום קריאת התורה לאורך שנה מדויקת, בתקופת המשנה למשל. בימי האמוראים, הקריאה ארכה כשלוש וחצי שנים. היופי שנותר עד היום, הוא שלכל שבוע בחודש יש שם.

השם של פרשת השבוע, הוא שם השבוע ולעתים בא לידי ביטוי בציון התאריך. (ראשון בשבוע או בשבת) לדוגמה, א' בשלח, ב' בשלח וכן הלאה. דבר יפה וחדש שקורה היום, שבזכות העידן הדיגיטלי המודרני, ניתן להתעדכן, ללמוד, לקרוא ולדון בפרשנויות השונות של פרשת השבוע כולל הקריאה בה עצמה באתרים שונים באינטרנט ואפילו בפייסבוק, בעמודים הייעודיים לכך.

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *