מחוננת
חדשות ואקטואליה משפחה פנאי

הכנה למבחני מחוננים

מטרת מבחני מחוננים היא לבדוק אם הילד שלכם זכאי לתכנית לימודים המיועדת למחוננים. תכניות אלו מופעלות במסגרת בתי הספר או במסגרות לימוד פרטיות של ילדים מחוננים.

תכניות אלו מוצעות במהלך הלימודים ולאחריהם וכוללות תכנית לימודים מובחנת. זוהי תכנית הלימודים המקצועית המאיצה את החומר הטיפוסי הנלמד בכיתה, מה שהופך את תוכן הלימודים למתקדם הרבה יותר.

תכניות מסוימות מאפשרות לילדים המחוננים ללמוד ברמה אחת עד שתי רמות מעל תקן החינוך הציבורי בכיתות המקבילות בבתי הספר. ניתוח מעמיק יותר של נושאים מיוחדים דורשים חשיבה ברמה גבוהה יותר כגון יכולת ניתוח, הערכה וסינתזה.

הכנה לרמה הגבוהה של מבחני מחוננים

אם אתם מגלים שבית הספר שלכם מפעיל תכניות לימודים לילדים מחוננים, ואתם חושדים שהילד שלכם מחונן, חשוב שתשלחו אותו למבחן המתאים, כך שיוכל להתקבל למסגרת הלימודים המתאימה לו. אך אל תעשו זאת ללא מסגרת של הכנה למבחני מחוננים.

במהלך ההכנה למבחן, הילד נחשף למגוון רחב של מיומנויות חשיבה ותבניות פעילות המכוסות על ידי רוב מבחני המחוננים המיועדים לבדיקת הישגים. מבחנים אלו מושתתים על תכנית הלימודים המבוססת על תקנים, ומספקים הכנה של תסולא בפז, המובילה לתוצאות גבוהות יותר בבחינה, ולהצלחה בלימודי ההמשך.

הכנה למבחני מחוננים כוללת חבילות ספרים חדשים הכוללים כותרים המאפשרים הצלחה מוכחת במבחן.

חשיבות ההכנה למבחני מחוננים

לאחר שהילד לומד את מרכיבי הבחינה, המדריך או המורה הפרטי, שהם אנשי מקצוע המתמחים בהכנת ילדים לקראת המבחן, עוברים עם הילד על כל חלק במבחן, על מנת לוודא שלא יתגלה בזמן אמת שום תחום שיגרום לילד להתעכב.

ההכנות למבחן מותאמות לגיל הילד, לכיתה בה הוא נמצא לפני המבחן, ולרמת האינטליגנציה שלו. במקרים אחרים, המורה והילד פשוט בוחרים פריטים שהילד נהנה ללמוד ומתקדמים לקראת השגת רמת מיומנות שמתאימה לו.

ההכנה צריכה להיות מקיפה

מומלץ לעבור הכנה למבחני מחוננים במשך תקופה של חודש וחצי לפחות, ולא פחות מחודש לפני מועד המבחן. אם במהלך ההכנה המורה מגלה שהתלמיד שולט בחלק מהחומר, ניתן לדלג קדימה. במקרים מסוימים ניתן גם להציב סימניות על חלקים מסוימים במבחן, ולחזור לפעילויות שהן מאתגרות יותר.

אחת השיטות למדוד את השיטה היא להשתמש בפריטים הראשונים בכל פעילות כמבחן מוקדם. אם הילד עונה על השאלות במהירות ובצורה נכונה, ניתן לשקול להמשיך הלאה. אם הילד נאבק עם החומר, יש לעבור על החלקים בהם הוא מתקשה עד להשגת שליטה, או לסמן אותם ולחזור על החומר מאוחר יותר.

באמצעות שיטות הכנה למבחן מחוננים, ניתן לקבל מושג טוב לגבי נקודות החוזק של הילד, והבנת האזורים בהם הוא חלש, בהתאם לבדיקת הכישורים והיכולות שהחומר מכסה.

ההכנה צריכה להיות ברמה המתאימה לילד

הכנה למבחני מחוננים מכסה הרבה חומר, אבל אם אתם מרגילים את הילד לקבל את שיעורי ההכנה כחלק משגרת היומיום, תהיו מופתעים לגלות כמה מהר הוא מתקדם בחומר. חשוב לזכור שלתלמידים צעירים יש טווחי תשומת לב קצרים יותר, כך ששיעור של רבע שעה נחשב למתאים.

חשוב לציין גם כי כל החומר המכוסה במהלך ההכנה למבחן, הוא מקיף וגדול יותר מהחומר המוצג לילד במבחן. לכן הלימוד המוקדם מסייע לשפר את יכולות הילד להסביר ולנתח, ומדגיש מיומנויות חיוניות להצלחה בזירות רבות.

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *