דנוי - אבירם ארביב
חדשות ואקטואליה כללי עסקים

בלוקצ'יין יכול לשנות הכל

אבירם ארביב מסביר כיצד טכנולוגיית בלוקצ'יין עשויה ליצור כלכלה חדשה

בזמן האחרון אנחנו שומעים הרבה על ביטקוין, איתריום, ושאר המטבעות הקריפטוגרפיים. הנושא מרתק אנשים בזכות הפוטנציאל העצום לרווח ממטבע חדשני, שצופים לו גדולות בעתיד הפיננסי של העולם.

ימים יגידו אם ההשקעה בביטקוין ושאר המטבעות הקריפטוגרפיים יניבו את הרווחים שהמשקיעים מצפים להם, ועדיין מוקדם לדעת אם באמת הם יהפכו למטבע שאתו נשלם במכולת. העליות והירידות החדות שהתרחשו בתקופה כה קצרה מרמזים על כך שיתכן ומדובר בבועה.

אבל בנוגע לדבר אחד אין כל עוררין – טכנולוגיית בלוקצ'יין, שאפשרה את היווצרות הביטקוין ודומיו, היא אחד התחומים הכי חשובים בעולם ה- FinTech. מעבר לכך, יש בה פוטנציאל עצום לשנות מהיסוד את האופן שבו הכלכלה העולמית פועלת.

אבירם ארביב: "הכלכלה הנוכחית כוללת הרבה מתווכים… בלוקצ'יין עשוי לשנות זאת."

כדי להבין את המהפכנות של הביטקוין, חשוב להבין כיצד פועל המנגנון הפיננסי הנוכחי.

חשבו על זה כך – מה קורה לכסף שלכם כאשר אתם מזמינים משלוח מ- Ebay? הוא עובר מספר תחנות: פייפאל, חברת האשראי, הבנק, האתר שדרכו הזמנתם כמובן, הבנק של הספק, ויתכן שאפילו עוד כמה. במילים אחרות, כל פעם שאתם משלמים באמצעי דיגיטלי כמו כרטיס אשראי, הכסף שלכם עובר דרך מספר מתווכים, שנחשפים לכל הפרטים הכי חשובים שלכם (כולל תעודת זהות, מספר אשראי וכו'), נחשפים לפרטי ההזמנה והמוצרים שמעניינים אתכם – וכמובן גם לוקחים עמלה לעצמם. באופן יחסי, מדובר בתהליך מסורבל, יקר ולא יעיל. התנועות והעברות הכספים מתועדות במסדי נתונים עצמאיים שכל מתווך מתפעל, מה שעשוי ליצור חוסר תיאום בין גופים פיננסיים, וכמובן גם חושף את המשתמשים והכסף שלהם לשלל איומי אבטחה .

טכנולוגיית בלוקצ'יין

בלוקצ'יין הוא הטכנולוגיה שמסוגלת לפתור את כל הבעיות האלו. במקום לרכז נתונים במאגרי מידע עצמאיים, הבלוקצ'יין לא שייך לאף אחד – מדובר במעין מאגר נתונים ענק שנשמר על גבי אין ספור שרתים ומחשבים, ועליו ניתן לתעד כמעט כל דבר: העברות כספים, שטרי בעלות, הלוואות, ריביות, ועוד. כל פריט מידע שכזה מכונה בלוק. לכל בלוק מוצמדים באופן שלא ניתן לשינוי פרטים חשובים, כמו זמן ביצוע פעולות, מבצע הפעולה, מוטבים, ועוד. כל הבלוקים משובצים במאגר המידע בין הבלוקים שבאו לפניהם ואחריהם, ולא ניתן לשנות אותם – שרשרת בלוקים, בלוקצ'יין.

התוצאה היא מאגר נתונים עצום ונרחב, שאינו נתון לשליטת אף גוף בעל אינטרסים. התיעוד המדויק של כל פעולה או נתון על הבלוקצ'יין יוצר מצב שבו לא ניתן לשנות אף שרשרת בלי שתשפיע על כל האחרות שלפניה או אחריה, ומכאן רמת אבטחה שנחשבת גבוהה במיוחד.

כלכלת בלוקצ'יין: "פוטנציאל עצום לשינוי"

בתיאוריה, כלכלה מבוססת בלוקצ'יין מביאה עימה יתרונות רבים: בראש ובראשונה, כמעט כל פעולה פיננסית שנבצע כבר לא תעבור דרך מתווכים. הזמנה מאיביי תעביר כסף ישירות מאיתנו לספק, באנונימיות מלאה ובלי עמלות או פריצות אבטחה. על בסיס אידיאל זה, בשנים האחרונות קמו מאות סטארטאפים שמפתחים יישומים לטכנולגיית בלוקצ'יין – הלוואות און ליין, קניית נכסים מכל העולם, טוקניזציה של נכסים, ועוד. קיימים אפילו תכנונים על שילוב בלוקצ'יין במנגנוני המיסוי והגביה של מדינות, מה שצפוי להפוך את עולם הנהלת החשבונות למדויק ויעיל מאי פעם.

אז מה הלאה? האם הבלוקצ'יין באמת ישנה את הכלכלה העולמית? יתכן שכך יהיה, אבל הדרך לשם עוד ארוכה. הטכנולוגיה עדיין צריכה להתפתח, והמגזר הפרטי צריך עוד לפתח יישומים איכותיים שיאפשרו את ההטמעה. בנוסף, הבנקים, חברות האשראי ושאר הגופים הגדולים עדיין לא בטוחים כיצד להתייחס לטכנולוגיה שמערערת רבים מהיסודות שבבסיס פעילותם, כולל צמצום משמעותי של עמלות ניהול. לפיכך, חלק מהגופים הגדולים מערימים קשיים על שילוב טכנולוגיית בלוקצ'יין במנגנוני הכלכלכה. אחרים, לעומת זאת, החליטו לאמץ את הטכנולוגיה ולהשקיע בה מיליונים – כפי שעשה בית ההשקעות העצום J.P. Morgan Chase.

הכותב, אבירם ארביב, הוא מנכ"ל חברת דנוי לפתרונות פיננסיים לעסקים.


שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *