מתכונים לעוגות
כללי

עוגות שמרים טבעוניות? בהחלט אפשר!

אחד מהחטאים המתוקים שהרבה טבעונים מצטערים שוויתרו עליהם הוא עוגות השמרים למיניהן. עוגות השמרים בעלות הנפח, הטעם והניחוח הנפלא הן לרוב עוגות שמכינים באמצעות ביצים ועל כן מי שטבעוני אינו יכול ליהנות מהן.

אבל זה לא חייב להיות כך וממש לא חייבים לוותר על העוגות המדהימות הללו. כל שנחוץ הוא קצת מעוף ודימיון להחליף את המרכיבים הבעייתים במתכונים לעוגות, בכאלו שידידותיים למי שהטבע ובע"ח מהם מפיקים את המזון, חשובים לו. כך למשל חלב ניתן להחליף בחלב סויה או חלב שקדים. ביצים שלרוב נועדו להדביק את העיסה ולחבר את החומרים ניתן להחליף בשמן או מחית פירות כלשהי. גם מילויים כמו גבינות שונות ניתן להחליף בתחליפי הסויה שלהן ובמקום שוקולד חלב להשתמש בשוקולד מריר ועוד קצת סוכר.

וכעת, לאחר שהבנו שניתן להכין עוגות שמרים שהן גם טבעוניות הנה מתכון לעוגת שמרים קרנץ' שוקולד בסיסית וטעימה להפליא, המתכון במקור נלקח מאתר שמרית והותאם לדרישות הטבעונות.

מרכיבים (ל-3 רולדות):

•    1 ק"ג קמח לבן
•    200 גר' כוס סוכר (כמות של כוס)
•    50 גר' שמרים טריים (1 שקית שמרית)
•    375 מ"ל חלב סויה פושר (כמות של 1 וחצי כוסות)
•    1/4 כפית מלח
•    כפית תמצית וניל
•    כפית גרידת לימון (לא חייבים)
•    180 גר' רסק תפוחים טבעי (לא ממתיקים נוספים)
•    135 גר' שמן צמחי (12 כפות שמן)
•    למילוי: חבילת שוקולד מריר, 4 כפות חלב סויה/ ממרח שוקולד חרובים ולמי שאוהב את השילוב ניתן גם פקאנים.
•    לזיגוג לאחר שהעוגה מוכנה: 1/3 חלב סויה, 1/3 כוס סוכר חום (להכנה: מרתיחים את החלב סיר קטן, מוסיפים את הסוכר ומבשלים עוד כ-10 דק' עד שמתקבל נוזל בגוון חום בהיר. הטעם צריך להיות מתוק מאוד-קרמלי).

אופן ההכנה:

1.  לתוך קערת מיקסר מוסיפים את הקמח, הסוכר, תמצית הוניל, והשמרים ומערבבים היטב על מהירות נמוכה באמצעות וו מסולסל (וו גיטרה). מוסיפים בהדרגה את החלב, גרידת הלימון והמלח. בשלב הזה חשוב שכל החומרים יתערבבו היטב.

2. כעת שהעיסה מעורבבת היטב, מחליפים לוו לישה ומוסיפים בהדרגה את השמן, ממשיכים ללוש ומגבירים את המהירות למשך 6-7 דקות. חשוב שהבצק המתקבל יהיה רך, נעים למגע ולא דביק. אם הבצק מעט רטוב ודביק הוסיפו קמח והמשיכו ללוש. אם הבצק כבר יבש, הוסיפו לו עוד מחלב הסויה.

3. מעבירים את הבצק למשטח מקומח ולשים אותו קלות. מעבירים לקערה משומנת קלות להתפחה. לתוצאות מיטביות, מכסים את הקערה במגבת לחה או נייר נצמד. מעבירים למקרר לשעתיים ואם יש זמן עדיף אפילו לילה. לאחר ההתפחה, מחלקים את הבצק ל-3 כדורים שווים. בשלב הזה, אם לא מעוניינים להכין 3 רולדות בבת אחת, ניתן להקפיא את שני כדורי הבצק האחרים לתקופת זמן של עד חודש.

4. מרדדים את הבצק על משטח מקומח היטב, לצורת מלבן דק בגודל של 15*30 ס"מ לערך ועובי של עד 1/2 ס"מ. על מלבן הבצק שהתקבל מורחים את ממרח השוקולד (או עיסת השוקולד המומס) ומפזרים בצורה שווה את הפקאנים.
(למי שמעדיף את גרסת השוקולד המריר- שוברים לקוביות את השוקולד ומוסיפים אותו לחלב הסויה, מחממים במיקרו ל-30 שניות ומערבבים לקבלת מרקם אחיד. לחילופין למי שאין מיקרו- ניתן לחמם את חלב הסויה ואז להוסיף אליו את קוביות השוקולד ולערבב היטב).

5. מניחים בתבנית אפייה מסוג אינגליש קייק נייר אפיה ומשמנים קלות. מגלגלים את המלבן עם המילוי לצורת רולדה ומניחים בתבנית האפייה. מניחים לתפיחה נוספת של עוד שעה.

6. לאחר ההתפחה, מורחים את העוגה בזיגוג חלב הסויה והסוכר ומכניסים לתנור לאפייה בחום של 170-180 מעלות למשך 20-25 דק' או עד שהעוגה מקבלת צבע זהוב- שחום יפה. (אם מחממים מראש עדיף לחמם ל-180 ואז להוריד את החום. אם לא הספקתם, עשו זאת בחצי הדרך בעת האפייה). לאחר שהעוגה מוכנה, מורחים מלמעלה את שארית זיגוג החלב והסוכר.

ושיהיה בתאבון!

המתכון הנהדר ניתן על ידי שימרית, שמספקים מתכונים לעוגות מכל הטעמים והסוגים!

קרדיט תמונה: אתר שמרית

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.