תפילה
כללי משפחה תזונה ואורח חיים

הסערה סביב התפילין

הארץ שוב געשה בשבוע שעבר סביב הנחת תפילין. הפעם, דוכן בירושלים שהציע לעוברים והשבים להניח תפילין, קיבל דו"ח על סך של 475 שקלים. הדוכן, מסתבר, מופעל על ידי חסיד של חב"ד כבר מספר שנים ורק בשבוע שעבר בפעם הראשונה, הגיע לפתע פקח של העירייה שדרש לקפל את הדוכן ואף קנס את מפעילו.

כזכור, היו מקרים נוספים לאחרונה סביב הנחת תפילין בציבור, ואותי עניין מדוע הנושא מעורר כל כך הרבה אמוציות אצל אנשים כה רבים. מצד אחד מובן וברור הרצון לקיים את האמרה: "איש באמונתו יחיה" ושכל אחד יעשה מה שטוב לו וכראות עיניו ויחיה על פי צו אמונותיו באין מפריע, ומצד שני בפועל הדברים קצת יותר מורכבים. לעתים, אמונות מתנגשות במבחן המציאות ומנהגים או צורות התנהגות שהגיוניים וטובים עבור אנשים מסוימים, אינם לגיטימיים עבור אנשים אחרים, במיוחד כשנמצאים במרחב הציבורי, השייך לכולם.

התגובות בתקשורת לגבי הקנס הזה מיהרו להגיע והיו מעט חלוקות. חלק טענו שאין קשר בין מטרת הדוכן שהיא הנחת תפילין לסיבה שבגינה התקבל הקנס, ושהבעייתיות של הדוכן נבעה מהיתרים חוקיים של העירייה. הפקח וגורמים נוספים טענו שמעבר לכך שהקמת הדוכן ברחוב מעולם לא הוסדרה מבחינה חוקית, בעליו אף הרחיב את השטח שעמד לשימושו באמצעות סככות ושלטים וזו הסיבה שבעקבותיה נדרש לקפל וקיבל את הקנס.

אחרים התעקשו שאלה הן תוצאות קמפיין ה"הדתה" שלכאורה תופס תאוצה ואלה השפעותיו – התנכלות לדוכני תפילין ולאנשים שמעוניינים להניח תפילין ברחוב. עצם העובדה שהסיטואציה התקיימה בירושלים, עוררה הדים נוספים בעצמה. תוצאת ההתנגשות הזאת הובילה לכך שראש העיר של ירושלים, ניר ברקת, התערב ודאג לביטול הקנס ובמקביל התנה זאת בהסדרת הדוכן על פי חוק חוק וקבלת ההיתרים המתאימים למען המשך פעילותו.

היה מעניין לקרוא את התגובות השונות לגבי העניין הזה. כמו שאומרים, מספר הגישות והדעות כמספר האנשים ואפשר למצוא מכל הסוגים והמינים. תגובות לוחמניות ומלהיטות המגיעות ממקום קורבני של פגיעה בחופש הדת, תגובות יחסית ניטרליות שמנסות לא לנקוט בצד או עמדה ומעדיפות שלא לייחס חיוביות או שליליות שאינן קיימות באופן חד משמעי וכן תגובות מן הצד השני המדברות על המרחב הציבורי ועל השילוב של דת ומדינה שחלק מהאנשים מרגישים שאין לו מקום.

תפילין הוא חלק מאוד מרכזי וחשוב בדת היהודית. זוהי אחת מהמצוות הגדולות והחשובות שיש לקיים ומיוחסים לה מספר טעמים ופירושים משמעותיים. התפילין משמש לקירוב וחיבור בין האדם לבורא, לעניין האלוהי והרוחני דרך המחשבות (לכן בחלקו מונח על המצח). הרמב"ם הוסיף סברה על פיה התפילין דוחף את האדם להתמקד בעיקר, במה שחשוב, בעניינים שברומו של כולם ומרחיק אותו מבטלה וחוסר משמעות.

בספר החינוך ניתן למצוא פירוש שאומר שהתפילין מרחיק אותנו מתאוות ויצרים לא רצויים של הגוף ומגדיל את כוח הנשמה שבנו. המהר"ל מפראג טען שזהו חפץ קדוש (ולכן נקרא גם בשם "פאר") והוא מגביר את דבקותנו כלפי השם ומזרים לתוכנו אנרגית חיים, מה שמזכיר את מילותיו של הרב קוק שדימה את התפילין למעין "סוללות חשמליות" הטוענות את האדם באנרגיה מחודשת, רוח קודש ורוחניות.

שירלי קרביץ
שירלי כותבת ועורכת עבור מגזין בלוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *